"Màquines de viure"

  • ..
  • ..
  • ..

“Màquines de viure. Flamenc i arquitectura en l’ocupació i la desocupació d’espais” pren el títol d’un comentari de Lorca a Manuel de Falla, recollit a Arquitectura del cantejondo. Mentre tots dos passejaven per Granada, van sentir un cant flamenc i un toc de guitarra que sortien d’una casa. S’hi van acostar, i a través de la finestra van veure “una habitació blanca, asèptica, sense cap quadre, com una màquina per viure-hi de l’arquitecte Corbusier”.

Aquest projecte gravita sobre la bretxa de significats oberta pel poeta entre viure i habitar, entre vida natural i vida política. I explora les reinvencions dels fluxos circulatoris que es van iniciar a la segona meitat del segle XX i es van desenvolupar durant aquest segle. Mitjançant escenografies, pintures, accions, músiques, coreografies, pel·lícules, fotografies i documents, l’exposició aborda tres maneres de comprendre el territori, la ciutat i la casa, que s’enuncien sota els epígrafs: “Espai radical”, “Espai social” i “Espai teatral”.

Es fan visites guiades gratuïtes a l’exposició els dimarts, a les 18.00 hores.

En trobareu més informació en aquest enllaç.

Horaris

Altres

Se celebra a:
La Virreina Centre de la Imatge.


Màquines de viure. Flamenc i arquitectura en l´ocupació i desocupació d´espais pren el títol d´un comentari de Federico García Lorca a Manuel de Falla, recollit a Arquitectura del cantejondo (circa 1932), segons el qual, mentre tots dos passejaven per un carrer de Granada, van sentir de sobte un cante antic, una veu i un toc de guitarra que sortien de l´interior d´una casa. Llavors, s´hi van acostar i, a través de la finestra, van veure «una habitació blanca, asèptica, sense cap quadre, com una màquina per viure-hi de l´arquitecte Corbusier».

Lorca aplicava aquí, a l´habitatge d´un flamenc, el cèlebre machine à habiter de Le Corbusier, i associava, d´una manera lliure, conflictiva i, fins i tot, colonialista, el funcionalisme de la casa moderna a l´obligada austeritat de la casa d´un pobre.

No obstant això, és sobre aquesta bretxa de significats oberta pel poeta entre viure i habitar, entre vida natural i vida política, entre zoe i bios, sobre la qual gravita aquest projecte. Un terreny fèrtil des d´on es traça una genealogia històrica sobre les formes de situar-se a l´espai domèstic, l´arquitectura i l´urbanisme, i s´exploren les reinvencions dels fluxos circulatoris, de mobilitat i de passeig que van iniciar el seu camí durant la segona meitat del segle xx i es van desenvolupar, de forma complexa, en aquest segle.

Mitjançant coreografies, músiques, accions, escenografies, pintures, pel·lícules, fotos i documents, l´exposició proposa un ajust espaciotemporal entre tres camps de producció diferents, tres maneres de comprendre el territori, la ciutat i la casa que s´enuncien sota els epígrafs Espai radical, Espai social i Espai teatral, precedits d´un Prefaci.

La nostra època és, potser, la que ha fet del viure una forma administrada de l´habitar. Cal, doncs, capgirar aquesta fórmula: fer del viure una forma política d´habitar el món. O, millor, tornar a saber que allò que separa el viure i l´habitar és invisible, segurament intangible, una cosa que se´ns escapa entre les diferents estades o estatges i les successives instàncies: allò que es perd. Es canta allò que es perd. Aquest és el viure que convoquem i del qual ens agradaria aprendre.

La Virreina Centre de la Imatge

Adreça:
C la Rambla, 99
:
Ciutat Vella
Barri:
El Raval
Codi postal:
08002
Població:
Barcelona
On
La Virreina Centre de la Imatge
Quan
Del 23/02/2018 al 20/05/2018.

També et pot interessar...

A Barcelona si t’avorreixes...és perquè vols!

Descobreix totes les activitats que la ciutat t’ofereix

Barcelona té molt per descobrir durant tot l’any