“Stanley Kubrick”

Guionista, productor i director de cinema que es va moure entre una gran diversitat de gèneres cinematogràfics, Stanley Kubrick és el protagonista d’aquesta mostra del Deutsches Filmmusuem de Frankfurt comissariada per Hans-Peter Reichmann i Tim Heptner que ja s’ha pogut veure a ciutats com Los Angeles, Seül, Ciutat de Mèxic o París.

Ara arriba a Barcelona de la mà del crític de cinema i escriptor Jordi Costa, encarregat de l’adaptació de la mostra al CCCB. Per a l’ocasió s’han incorporat continguts inèdits com nous materials del film 2001: Una odissea de l’espai (1968), storyboards de Barry Lyndon, entrevistes inèdites a actors i directors col·laboradors de Stanley Kubrick i una instal·lació audiovisual biogràfica realitzada per Manuel Huerga.

Més de sis-cents ítems componen aquest recorregut que va des dels inicis com a realitzador de curtmetratges documentals, a principis dels anys cinquanta, fins al seu darrer llargmetratge Eyes Wide Shut (1999). Els objectes inclouen una quarantena de peces audiovisuals; objectes i material procedent dels seus arxius personals com ara documents de recerca i producció, guions, fotos fixes, utillatge, vestuari, maquetes, càmeres i objectius; i la correspondència amb altres figures del món del cinema.

La meticulositat i exigència de Kubrick són a bastament conegudes, així com l’ús que va fer dels efectes especials i la composició pictòrica. Com a exemple dels materials que utilitzava per a la realització de les seves obres, a la mostra es poden veure càmeres portàtils i d’estudi, una taula de muntatge Moviola i una selecció d’objectius de càmera, entre els quals hi ha un objectiu Zeiss ultraràpid, dissenyat especialment per al programa Apollo de la NASA i utilitzat per Kubrick per filmar les escenes il·luminades amb espelmes a la pel·lícula Barry Lyndon.

Entre les peces icòniques que recull la mostra hi ha l’”Star Child” i la disfressa d’home simi de 2001: Una odissea de l’espai; els vestits de les germanes bessones i la destral de Jack Torrance, de The Shining; el casc amb el lema “Born to Kill”, de Full Metal Jacket (1986) o les màscares d’Eyes Wide Shut.

També hi són presents alguns projectes que Kubrick no va poder dur a terme, com Napoleon o The Aryan Papers, tot i estar ja molt avançats pel que fa a la recerca i la preproducció.

Horaris


L´exposició presenta l´obra completa del director Stanley Kubrick (1928-1999) a través de projeccions a gran pantalla que donen vida a escenes significatives de les pel·lícules del director estatunidenc. També es mostren materials documentals que il·lustren el context i rerefons de les grans produccions cinematogràfiques de Kubrick. Les relacions aconseguides entre pel·lícules, objectes originals, documents de producció i texts explicatius permeten que el visitant s´endinsi en la naturalesa polifacètica de les obres del cineasta.

El 2003, per primera vegada, es va poder accedir al patrimoni personal d´Stanley Kubrick i es va procedir a la seva valoració. Els arxius de l´obra de Kubrick contenien gran quantitat de material relacionat amb les seves pel·lícules: documents de recerca i producció, guions, correspondència, fotos fixes, utillatge, vestuari, càmeres i objectius.

En un espai d´uns 1.000 metres quadrats, l´exposició recull una cuidada selecció d´aquests objectes. Tota la carrera del director està documentada, des dels seus inicis amb els curt documentals fins a la seva última pel·lícula, Eyes Wide Shut (1999). Totes les pel·lícules de Kubrick hi són representades, incloses obres mestres com ara 2001: una odissea de l'espai (1968), La taronja mecànica (1971), Barry Lyndon (1975) i The Shining (1980).

Vestuari i utillatge original il·lustren elements clau dels films de Kubrick. Entre d´altres, es troben el «Star Child» i la disfressa d´home-simi, de 2001: una odissea de l´espai; els vestits de les germanes bessones i la destral de Jack Torrance, de The Shining; el casc amb el lema «Born to Kill», de Full Metal Jacket (1986) i les màscares d´Eyes Wide Shut.

Kubrick era conegut per la seva exigència amb els seus companys de feina i, sobretot, amb ell mateix. Els documents de recerca i producció donen fe de la meticulositat amb què el director planejava i executava les seves obres, i del grau de detall amb què supervisava les produccions.

Les pel·lícules d´Stanley Kubrick són famoses pels efectes especials i la innovadora composició pictòrica. A l´exposició hi ha diverses peces de material de gravació amb què treballava Kubrick: càmeres portàtils i d´estudi, una taula de muntatge Moviola i una selecció d´objectius de càmera, entre les quals hi ha un objectiu Zeiss ultraràpid amb què es van filmar les escenes il·luminades amb espelmes a la pel·lícula Barry Lyndon. Models de diversos estudis cinematogràfics demostren l´ús complex de les construccions i de les tècniques de gravació.

Els projectes que Stanley Kubrick no va poder dur a terme, com ara Napoleon i The Aryan Papers, també hi són representats en tot detall. El material recollit propietat del director mostra com d´avançades estaven tant la recerca com la preproducció d´aquesta pel·lícula sobre l´emperador francès i de l´adaptació cinematogràfica de la novel·la Wartime Lies, de Louis Begley.

A més, l´exposició també s´endinsa en la carrera de joventut de Kubrick com a fotògraf. En aquella època, va treballar com a fotògraf per la prestigiosa revista LOOK, per a la qual va realitzar milers de fotografies.

Centre de Cultura Contemporània de Barcelona

Adreça:
C Montalegre, 5
:
Ciutat Vella
Barri:
El Raval
Codi postal:
08001
Població:
Barcelona
On
Centre de Cultura Contemporània de Barcelona
Quan
Del 24/10/2018 al 31/03/2019.

També et pot interessar...

A Barcelona si t’avorreixes...és perquè vols!

Descobreix totes les activitats que la ciutat t’ofereix

Barcelona té molt per descobrir durant tot l’any