
Horarios
Días | Horas | Preus | ||
---|---|---|---|---|
13 gener,
17 febrer, 17 març, 28 abril, 2 juny i 30 juny |
de 18.30 h a 20.00 h |
Entrada general: 70 €
Reduïda: 55 €
|
Otros
- Se celebra en:
- Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.
Aquesta lectura interpretativa i progressiva de la Divina comèdia —que farem per grups de cants, en sessions mensuals al llarg de dos anys— es proposa explorar el text tot seguint les principals línies narratives, motius i personatges memorables que fan que sigui una immortal obra de poesia, un monument literari amb una potència expressiva i de pensament que resisteix magníficament el pas del temps. I no només es tracta de poesia en el sentit estrictament formal —els tercets encadenats d’hendecasíl·labs—, sinó també d’un pensament que, en el més alt nivell filosòfic, travessa de manera genialment crítica i innovadora tots els camps del saber: la religió i la història, la societat i els costums, el llenguatge i la política, l’economia i l’art en les seves formes expressives concretes —la pintura i la música, per exemple, els llenguatges dels quals Dante coneix a la perfecció—. Ben ancorada en la societat i la cultura del seu temps —el final de l’edat mitjana—, aquesta obra és també una projecció de futur, ja que és tan plena d’intuïcions visionàries, o profètiques, que mostra a la posteritat, és a dir a nosaltres, valors i utopies encara vigents. Poeta europeu com cap altre, i com cap altre coneixedor i hereu de la tradició antiga i medieval, Dante va intuir, quan començaren a forjar-se, els continguts de la civilització moderna, les seves virtuts i els seus conflictes, projectant-los en la dimensió eterna i utòpica del més enllà cristià.
Les tres parts en què es divideix l’obra, l’ Infern, el Purgatori i el Paradís, corresponen a tres paisatges físics —que el protagonista, en la ficció del poema, físicament recorre— i a tres dimensions espirituals, en què els personatges —ànimes de difunts— prenen vida i realitat com en cap altre poema anterior. Per una genial paradoxa, Dante va descobrir, en la ficció novel·lesca de la transcendència, el sentit immanent del món i la manera de representar-lo. Com ens va ensenyar un dels lectors més perspicaços de la Comèdia, Erich Auerbach, Dante fou el primer a representar la realitat, i d’aquesta manera va formar, educant-lo, al públic de la literatura occidental.
13.01.25
Prehistòria de la Comèdia.
Dante i Florència (1265-1301); Dante i Itàlia (1302-1321). El mite de Beatriu: la Vida nova. La carrera política de Dante fins a l’exili (1295-1301). El bienni filosòfic (1304-1306): el Convivio i el De Vulgari Eloquentia. La ideació de la Comèdia.
17.02.25
El ‘primer’ disseny de l’ Infern (cants I-VII).
La «selva fosca». La lloba i el llebrer. Una porta que parla. Els pusil·lànimes. Els llimbs dels clàssics. Francesca i Ciacco.
17.03.25
El disseny definitiu (cants VIII-XI).
El poema de la justícia: Filippo Argenti. Medusa i l’heretgia. Política i literatura: amor de pàtria (Farinata) i amor patern (Cavalcanti).
28.04.25
Els violents (cants XII-XVII).
El riu de sang i els tirans. Capaneu i la blasfèmia. Pier della Vigna i el suïcidi. Brunetto Latini i les «bèsties fiesolanes». La noblesa usurera. Gerione i el títol de la Comèdia.
02.06.25
Malebolge 1 (cants XVIII-XXV).
Rufians i aduladors. La invectiva contra el Papat simoníac. Bruixes i endevins. La bufonada militar de l’escamot de diables. Els hipòcrites. Lladres i serps.
30.06.25
Malebolge 2 (cants XXVI-XXX).
Ulisses i la ruta cap al nou món. Guido da Montefeltro i les insídies del Papa. Cismàtics i falsaris.
Centre de Cultura Contemporània de Barcelona
- Dirección:
- C Montalegre, 5
- :
- Ciutat Vella
- Barrio:
- el Raval
- Ciudad:
- Barcelona
- Cuándo
De 13/01/2025 a 30/06/2025
Dirección electrónica
- E-mail:
- info@instituthumanitats.org
También puede interesarte...
-
"Festa Major de Prosperitat": Dates de festa major
Dónde:
- Diferents carrers del barri de la Prosperitat
Cuándo:
- Del 23/05/2025 al 01/06/2025
-
Fira "Petit Mercat de Mercats"
Dónde:
- Mercat Provençals
Cuándo:
- Del 16/05/2025 al 17/05/2025
-
Taller 'Rostre realista'
Dónde:
- Centre Cívic Urgell
Cuándo:
- Del 24/04/2025 al 19/06/2025
-
Bomberos: “Quién, qué, cómo”
Dónde:
- Espai Bombers Parc de la Prevenció de Barcelona
Cuándo:
- Evento permanente
-
Practicamos deporte en el parque de la Trinitat
Dónde:
- Parc de la Trinitat - Frontó i Pistes de Tennis
Cuándo:
- Evento permanente
-
Mercado de la Tierra
Dónde:
- Jardins de les Tres Xemeneies
Cuándo:
- Evento permanente
-
"Festa Major Ciutat Meridiana": Dates de festa major
Dónde:
- Diferents carrers i places de Ciutat Meridiana. Parc de l’Aqüeducte
Cuándo:
- Del 13/06/2025 al 15/06/2025
-
"Festa Major de les Roquetes": Dates de festa major
Dónde:
- Carrers del barri de les Roquetes
Cuándo:
- Del 10/06/2025 al 15/06/2025
-
'Activa't als parcs' al Parc de la Ciutadella
Dónde:
- Parc de la Ciutadella
Cuándo:
- Evento permanente
-
"Nido de verano familiar"
Dónde:
- Museu de Ciències Naturals de Barcelona
Cuándo:
- Evento permanente
-
Jornada Sean Scully
Dónde:
- Fundació Catalunya La Pedrera
Cuándo:
- 27/04/2025
-
Palo Market Fest
Dónde:
- Al carrer Pellaires, 30
Cuándo:
- Del 04/01/2025 al 07/12/2025
-
"Festa Major Turó de la Peira": Dates de festa major
Dónde:
- Diferents carrers i espais del barri del Turó de la Peira
Cuándo:
- Del 06/06/2025 al 15/06/2025
-
Taller 'Art: L'art de la nostra ciutat'
Dónde:
- Centre Cívic Pere Pruna
Cuándo:
- Del 30/04/2025 al 11/06/2025
-
Fiestas de la Primavera en la Barceloneta
Dónde:
- Diferents espais de la Barceloneta
Cuándo:
- Del 10/04/2025 al 13/06/2025