
Fotografia. Per primer cop, el Museu Nacional posa en valor la trajectòria d’aquesta fotògrafa pionera.
Mey Rahola (Lleó, 1897-Vaucresson, 1959) va ser una de les primeres dones en fer-se un nom en l’àmbit de la fotografia artística a Espanya. En molt poc temps, entre 1934 i 1936, la seva afició va adquirir una dimensió pública a través d’exposicions, premis i publicacions.
Rahola va ser fotògrafa de totes les maneres possibles per a una dona del seu temps: aficionada moderna amb projecció pública en salons i concursos, professional amb una breu vocació de fotoreportera i, finalment, fotògrafa humanista allunyada de la llum pública. Va llegar una obra d’autora, firmada i ordenada, però que ha romàs oblidada durant més de mig segle. El seu fons personal ha rebut les sotragades de la història i ha restat durant molts anys dispers en la família.
Aquesta exposició segueix un itinerari cronològic en tres etapes que reflecteixen les transformacions de la seva pràctica fotogràfica, que a la vegada es succeeixen al ritme de les grans crisis polítiques del segle: 1931-1936, 1937-1945 i 1946-1959.
Es planteja com un tríptic que posa en valor la coherència d’una trajectòria constantment atenta a les inquietuds del seu temps malgrat les ruptures històriques.
Horaris
Període | Dies | Hores | Preus | Observacions |
---|---|---|---|---|
Del 25 novembre al 30 abril |
De dimarts a dissabtes |
de 10:00 h a 18:00 h |
Entrada general: 12 €
Combinada: 20 € (MNAC + Poble Espanyol) Tarifes reduïdes 8.4 €: - Estudiants - Grups d'estudiants o escolars sense reserva prèvia acompanyats per mestres o professors - Famílies (2 adults + 1 menor) - Carnet família nombrosa - Grups d'adults
Bus Turístic i Barcelona City Tour, 20% de descompte Joves amb el Carnet Jove, 50% de descompte
Abonament anual MNAC: 18 € Articket: 35 € Entrada gratuïta: - Menors de 16 anys - Majors de 65 anys - Persones a l'atur acreditades - Dissabtes (a partir de les 15 h) - Professors acreditats - Grups d'estudiants o escolars amb reserva prèvia acompanyats per mestres o professors - Membres de l'ICOM - Primer diumenge de mes - 12 de febrer (Santa Eulàlia) - 18 de maig(Dia Internacional dels Museus) |
L'entrada és vàlida per a dos dies durant un mes a partir de la data de compra Les visites de grups cal concertar-les per telèfon |
Diumenge i festius excepte Nadal i Any Nou |
de 10:00 h a 15:00 h | |||
De l'1 maig al 22 juny |
De dimarts a dissabtes |
de 10:00 h a 20:00 h | ||
Diumenge i festius excepte 1 maig |
de 10:00 h a 15:00 h |
Altres
- Se celebra a:
- Museu Nacional d'Art de Catalunya.
Mey Rahola (Lleó, 1897-Vaucresson, 1959) va ser una de les primeres dones en fer-se un nom en l’àmbit de la fotografia artística a Espanya. En molt poc temps, entre 1934 i 1936, la seva afició va adquirir una dimensió pública a través d’exposicions, premis i publicacions.
Afirmant-se com a fotògrafa més enllà de l’àmbit familiar, Mey Rahola va participar en la construcció del nou paper de la dona en l’esfera pública durant la II República: una dona independent, viatgera, empàtica i irònica. La guerra i l’exili van truncar aquesta carrera prometedora, però va seguir fent fotografies ambicioses, professionalment durant la Segona Guerra Mundial i després com a aficionada.
Mey Rahola va ser fotògrafa de totes les maneres possibles per a una dona del seu temps: aficionada moderna amb projecció pública en salons i concursos, professional amb una breu vocació de fotoreportera i, finalment, fotògrafa humanista allunyada de la llum pública. Va llegar una obra d’autora, firmada i ordenada, però que ha romàs oblidada durant més de mig segle. El seu fons personal ha rebut les sotragades de la història i ha restat durant molts anys dispers en la família. Per primer cop, el Museu Nacional posa en valor la trajectòria d’aquesta fotògrafa pionera. A més, durant el 2020 i el 2021 s’ha adquirit un total de 14 de les seves obres, a través del Pla Nacional de Fotografia, que es podran veure a l’exposició.
Aquesta, de caràcter antològic, segueix un itinerari cronològic en tres etapes que reflecteixen les transformacions de la seva pràctica fotogràfica, que a la vegada es succeeixen al ritme de les grans crisis polítiques del segle: 1931-1936, 1937-1945 i 1946-1959. Es planteja com un tríptic que posa en valor la coherència d’una trajectòria constantment atenta a les inquietuds del seu temps malgrat les ruptures històriques.
Simultàniament, el Museu de l’Empordà presentarà una exposició que posarà l’accent en el gènere fotogràfic en què més va destacar la Mey Rahola als anys 1930, el de les marines. Com la fotografia, la navegació esportiva va ser per a ella un espai d’emancipació i d’afirmació al qual la Guerra Civil, amb el seu rastre de destrucció i exili, va posar punt i final. Han quedat, però, empremtes d’aquell idil·li modern que permeten avui reconstruir-lo i revelar la mirada i la trajectòria artística d’una dona única.
Aquest projecte s’emmarca dins del programa d’activitats del Centenari de l’Agrupació Fotogràfica de Catalunya 2023.
Museu Nacional d'Art de Catalunya
- Adreça:
- C Mirador Palau Nacional, 6*10
- :
- Sants-Montjuïc
- Barri:
- el Poble-sec
- Població:
- Barcelona
- Quan
Des de 25/11/2022 al 22/06/2023
Web
Adreça electrònica
- E-mail:
- info@museunacional.cat
També et pot interessar...
-
‘Feliu Elias. La realitat com a obsessió’
On:
- Museu Nacional d'Art de Catalunya
Quan:
- Del 30/11/2022 al 10/04/2023
-
Sala Univers
On:
- CosmoCaixa Barcelona
Quan:
- Acte permanent
-
Col·lecció permanent del MEAM
On:
- Museu Europeu d'Art Modern
Quan:
- Acte permanent
-
‘Amics imaginaris’
On:
- Fundació Joan Miró - Museu
Quan:
- Del 17/03/2023 al 02/07/2023
-
“El negre, del dol a la seducció”
On:
- Fundació Cultural Privada Rocamora
Quan:
- Del 12/03/2023 al 30/04/2023
-
‘Marcelo Brodsky. Resistència poètica’
On:
- Fundació Privada Foto Colectania
Quan:
- Del 02/02/2023 al 28/05/2023
- Endinsa’t en la cultura popular barcelonina
-
‘Confluències. Escultura contemporània de la col·lecció Bassat’
On:
- Museu Frederic Marès
Quan:
- Del 18/11/2022 al 21/05/2023
-
“Col·lecció MACBA. Preludi. Intenció poètica”
On:
- Museu d'Art Contemporani de Barcelona
Quan:
- Del 14/12/2022 al 30/06/2024
-
‘Constel·lació gràfica’
On:
- Centre de Cultura Contemporània de Barcelona
Quan:
- Del 02/12/2022 al 14/05/2023
-
‘Josep Grau-Garriga. Diàleg de llum’
On:
- Museu d'Art Contemporani de Barcelona
Quan:
- Del 28/11/2022 al 24/09/2023
-
Visites al veler ‘Götheborg’
On:
- Moll de Bosch i Alsina
Quan:
- Del 27/10/2022 al 31/03/2023
-
‘Anglada Camarasa. L'arxiu premeditat’
On:
- Museu Nacional d'Art de Catalunya
Quan:
- Del 10/02/2023 al 07/05/2023
-
‘Santi Moix - La costa dels mosquits. Una antològica (1998-2022)’
On:
- Fundació Privada Vila Casas - Espais Volart
Quan:
- Del 21/02/2023 al 16/07/2023
-
El jardí d’històries menudes. Contes per obrir bé els ulls
On:
- Museu de Ciències Naturals de Barcelona - Jardí Botànic de Barcelona
Quan:
- Acte permanent
-
OFFF Barcelona
On:
- Disseny Hub Barcelona
Quan:
- Del 23/03/2023 al 25/03/2023
-
La imatgeria festiva del Poblenou exposada
On:
- Centre d'Imatgeria Festiva de Sant Martí - Can Saladrigas
Quan:
- Acte permanent
-
'Un altre fi. LA RESTA. Art i antifranquisme'
On:
- El Born Centre de Cultura i Memòria
Quan:
- Del 18/11/2022 al 18/04/2023
-
'Jordi Pol. Entre la multitud'
On:
- Arxiu Fotogràfic de Barcelona
Quan:
- Del 21/12/2022 al 14/05/2023
-
‘Mòmies de l'antic Egipte. Redescobrint sis vides’
On:
- CaixaForum Barcelona
Quan:
- Del 01/12/2022 al 26/03/2023